Geanimeerde korte verhalen na een update voor het meest verkochte spel ter wereld: Minecraft. Vanwege het eindeloos aantal mogelijkheden in het spel heeft Minecraft een enorm diverse fanbase, het verbaasd daarom niet dat content gebaseerd in Minecraft zeer populair is op YouTube en andere social media platforms. Er bestaan hele animatiestudio’s die zich volledig baseren op het uitbrengen van korte animatiefilms gezet in de wereld van de game, waarin talloze verhalen zich kunnen afspelen.

Deze shorts zijn gemaakt in het 3D-programma Blender en zijn geanimeerd met de hulp van motion capture. Dit is anders dan de zogenoemde ‘machinima’, waar de animatie direct in het spel wordt opgenomen. Het doel was om via deze projecten Blender te leren kennen, ook wilde ik motion capture toepassen met de hulp van een VR headset en trackers.

VR Motion Capture:

Voor de animaties van de menselijke personages heb ik gebruik gemaakt van motion capture. Dit is een techniek waarbij een acteur een assortiment ‘trackers’ draagt op verschillende delen van hun lichaam, zodat hun performance in 3d wordt opgenomen. Ik heb hierbij gebruik gemaakt van een virtual reality setup.

Een motion capture setup maken kostte veel tijd. Maar eenmaal opgezet kan er veel tijd worden bespaard tijdens het maken van animaties. Deze technieken kunnen op alle menselijke personages worden toegepast.

Ik draag een headset, controllers in beide handen en een tracker op mijn heup en aan beide voeten. De bewegingen zijn opgenomen met het programma Brekel OpenVR.

In Blender heb ik de data van de 6 trackers gekoppeld aan een rig, waarmee de personages geanimeerd konden worden. De opnames hadden hierna nog wat handmatige tweaks nodig om de animatie er goed uit te laten zien.

VR Motion Capture Animatie: Minecraft Caves and Cliffs Collection

Motion capture animatiefilms gezet in de wereld van Minecraft.


Datum2021Linkwww.youtube.com

Privacy Preference Center